Voeding

Dit moet je weten als je een eiwitdieet kiest

Dit moet je weten als je een eiwitdieet kiest

Je lichaam kan energie halen uit eiwitten (vlees, vis en ei), koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappelen, suiker) of vetten. Deze voedingsgroepen heten macronutriënten.

Met een eiwitdieet eet je meer eiwitten ten koste van koolhydraten. Op deze manier blijft de bloedsuikerspiegel laag en is je lichaam in staat om vet te verbranden.

Maar hoeveel eiwitten zijn aan te bevelen tijdens het eiwitdieet? En wat zijn de gevolgen van te veel eiwitten? Dit artikel geeft antwoord op die vragen en helpt je om een passend dieet te kiezen.

De gevaren van teveel eiwitten

Ons lichaam kan niet overleven zonder eiwitten. Elke cel is opgebouwd uit eiwit en voor de celregeneratie zijn eiwitten onmisbaar. Toch heeft het eten van teveel eiwitten negatieve gevolgen voor je lichaam.

Eiwitten verhogen de zuurtegraad in je lichaam. Om af te vallen, is het belangrijk dat de zuur- basebalans optimaal is. Je hebt alkalische voeding nodig zoals amandelen, groentes en bessen om het evenwicht op een gezonde manier in stand te houden.

Eiwitten worden langzaam afgebroken in je lichaam en geven je een vol gevoel. Door te veel eiwitten te eten, zal je minder trek hebben in ander voedsel. Door voornamelijk eiwitten te eten, kunnen tekorten ontstaan van de volgende stoffen:

Antioxidanten

Verhoogd de weerstand, voorkomt een snelle veroudering en verkleint de kans op ziektes zoals kanker.

Gezonde vetten

helpt om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden en bevorderd de algemene gezondheid.

Mineralen

zijn nodig bij metabolische processen, zoals het verbranden van lichaamsvet.

Vezels

reinigen het maagdarmstelsel, verhogen de weerstand en geven je een verzadigd gevoel.

Kies daarom nooit voor een eiwitdieet waarbij je voeding voor meer dan 35% uit eiwitten bestaat. Een gebalanceerd eiwitdieet bestaat voor ongeveer 35% uit eiwitten, 25% uit koolhydraten en 40% uit gezonde vetten (zoals avocado, vette vis, noten, zaden, olijfolie en kokosolie).

Voorbeeld van een ongezond eiwitdieet

Tijdens het Franse Dukan Dieet eet je de eerste 3 tot 10 dagen alleen maar vlees, magere zuivel en vis. Aan deze agressieve manier van afvallen hangt een prijskaartje voor je lichaam.

Ervaringen van het Dukan dieet variëren van ontstopping(constipatie), futloosheid, slecht kunnen slapen tot een verminderd concentratievermogen en duizeligheid.

Ben je van plan om een eiwitdieet te volgen en help je hulp nodig bij het kiezen? Zorg dan dat je op alle vragen ‘ja’ kunt beantwoorden.

  1. Eet je dagelijks groenten in het dieet?
  2. Maakt het dieet onderscheid tussen eiwitten van lage en hoge kwaliteit?
  3. Haal je minder van 35% van je calorieën uit eiwitten?
Tags

About the author

Marthijs

Add Comment

Click here to post a comment